Thomas Hylland Eriksennel Szöllősi Adrienne beszélgetett
SZÖLLŐSI ADRIENNE:
Thomas Hylland Eriksent már nem kell bemutatnunk a magyar olvasóknak,
hiszen Magyarországon is megjelent A pillanat zsarnoksága, az Etnicitás
és nacionalizmus című könyved és az antropológia tankönyved: Kis helyek,
nagy témák. Írtál már az időről, a nacionalizmusról, a boldogságról, az
etnicitásról, a globalizációról. Mi az a téma, ami a leginkább foglalkoztat
mostanában?
THOMAS HYLLAND ERIKSEN:
Köszönöm a kérdést. Mostanában két dolog érdekel különösen, az
egyik nem más, mint az, hogy Nyugat-Európában egyre többen veszítették
el a fejlődésbe vetett hitüket, érdekesnek tartom annak továbbgondolását
is, hogy nem találtunk semmi olyan pozitív eszmét, ami a helyébe léphetne.
Rengeteget beszélünk a klímaváltozás negatív hatásairól, a terrorizmusról,
a gazdasági válságról, a gazdasági és politikai bizonytalanságról. Mindennek
az lett a következménye, hogy a jövő alakulását kontrollálhatatlannak tartjuk
és egyáltalán mindennel kapcsolatban azt éljük meg, hogy nehéz biztonságot
és konstruktivitást teremteni a világunkban, magunk körül.
SzA:
Kelet- Európában is hasonlóképpen egyfajta bizonytalanságot élhetünk
meg. A kommunista rendszerek összeomlása után mindenki hitt a jövőben,
a demokráciában, a gazdasági fellendülésben. Most mintha mégis a visszájára
fordult volna minden, életünket eluralta a bizonytalanság, vannak, akik
kételkedni kezdtek a demokráciában és olyan régi fogalmakhoz nyúlnak vissza,
mint a nacionalizmus, abban remélnek megtalálni egyfajta biztonságot.
THE:
Igen, különböző mértékben, de minden országban megtalálható a szélsőjobb
előretörése. A bizonytalanságban ez olyan szempontból érthető, hogy olyan
értékeket keresnek, ami biztonságot és stabilitást ad, amitől úgy érzik,
hogy nem húzták ki a lábuk alól a talajt. Olyasmihez fordulnak, ami számukra
egyszerűvé és érthetővé teszi a világot. Ugyan akkor én azt gondolom, hogy
meg kell tanulnunk együtt élni egyfajta bizonytalansággal, amikor nem kiszámítható
mindig minden.
SzA:
A Breivik-ügy kapcsán sokan kíváncsiak voltak a norvég politika reakciójára.
Fontos azonban itt azt is megemlíteni, hogy ez esetben nem iszlám terrorizmusról,
hanem egy szélsőségesen gondolkodó norvég terror akciójáról van szó.
THE:
Kétségtelenül, lezárhatnánk a határokat, hermetizálhatnánk az országot,
de mire mennénk vele? Ebben az esetben egy olyan zárt társadalmat alakítanánk
ki, amin csak veszíthetnénk, többek között az identitásunkat. Tudomásul
kell venni, hogy minden változik, hogy minden változásban van. A bezártság
korlátozza a fejlődést. Szó sincs arról, hogy tagadnám a nemzeti kultúra
szükségességet. Azt hiszem mind Magyarországon, mind Norvégiában sokat
foglalkozunk a nyelv kérdésével, az irodalommal. A nemzeti kultúra fejlesztése
igen fontos, de nem oly módon, hogy elzárjuk magunkat a világtól. Szükségünk
van a mobilitásra, kapcsolatépítésre, a kultúrák keveredésére.
SzA:
Hajlamosak vagyunk arra mostanában, hogy a nacionalizmust negatív jelzőkkel
lássuk el.
THE:
A 19. században a nacionalizmus igen progresszív erőt képviselt és
erőteljesen kötődött a demokrácia gondolatához. Gondoljunk csak vissza
arra a rengeteg vívmányra, melyeket a 19. században lezajlott forradalmaknak
köszönhetünk. A második világháború után azonban láthatóvá vált, hogy a
nacionalizmus nem kínál egyértelműen pozitív perspektívát, nacionalizmus
kínálta keretek helyett újakat kell találnunk. Szükségünk van a kapcsolatépítésre
a világnak azzal a részével is, amelyet igen kevéssé ismerünk, nem zárkózhatunk
el többé, nem bújhatunk a nyelvünk szabta határok mögé. A nyitás, ebben
az esetben kulcsszóként jelenik meg. A nyitáson kívül van még valami, amit
nagyon fontosnak tartok. Meg kell őriznünk az optimizmusunkat, annak ellenére,
hogy nem egyszerű, mert nap, mint nap rengeteg szörnyűség történik körülöttünk
a világban.
SzA:
Ezek szerint az, aki optimistán tekint a világ jövőjére, egyfajta szemléletváltáson
megy keresztül?
THE:
Igen. Nézzük csak például a környezetvédelem problematikáját. Manapság
hatékonyan és tudatosan lépünk fel a környezetszennyezéssel szemben. Az
én gyermekkoromban, a hetvenes években, az Oslo-fjord például olyan szennyezett
volt, hogy nem lehetett fürödni benne, a városokban inkább szénnel fűtöttek,
ami tudjuk, hogy mennyire szennyezi a levegőt. Ma már más a helyzet. Különös
gondot fordítunk a vizeink tisztaságára és arra, hogy a városokban jelentősen
csökkentsük a levegőszennyezést. De ott van például a szemét kérdése is.
Megtanultuk újrahasznosítani azt, amire korábban szemétként tekintettünk
és a szeméttelepeken halmoztuk fel. Elkezdett érdekelni bennünket, hogy
hova kerül az, amit kidobtunk, hogy amikor valami szemétté válik, milyen
körforgásba kerül bele és az milyen hatással van a környezetünkre. Elképesztő
a gondolat, hogy például azok a műanyagtárgyakat, amelyeket régebben egyszer
használatosnak tekintettünk, most újrahasznosítjuk és más számunkra fontos
dolgokat gyártunk belőlük. És nem csak a szelektív hulladékgyűjtésre gondolok.
Megtanultuk azt is, hogy újra használjuk a régi dolgainkat, újra használunk
tárgyakat, amelyeket régebben fölöslegesnek gondoltunk és megváltunk tőlük.
Írtam is egy könyvet a szemétről, ami 2011 őszén jelent meg Norvégiában.
SzA:
Miért éppen ezt a témát választottad? Azt hiszem, nem nagyon született
még ilyen típusú összefoglaló mű ebben a témában.
THE:
Szeretek a modernitás melléktermékeiről írni. Ennek tekintem a szemét
problematikáját is. Meglep, hogy nem foglalkozott vele ilyen szempontból
még senki, ami nagyon érdekes, mert ha belegondolsz az áru, attól kezdve,
hogy megvetted, kicsomagoltad, elindul a szemétté válás útján. Amúgy morális,
politikai és egzisztenciális kérdésnek is tartom a problémát. Fontosnak
tartom tehát, hogy arra is felhívjuk a figyelmet, hogy a szemét kezelésével
kapcsolatban sokat fejlődtünk és van okunk az optimizmusra. E könyvem szemlélete
talán leginkább a „Pillanat zsarnoksága” c. művemhez hasonlítható. Hiszen
mindkettőben arról írok, hogy valamiből egyre többet kezdünk felhalmozni.
SzA:
Nem kerülhetem el, hogy meg ne kérdezzelek a skandináv krimi irodalom
népszerűségéről a kortárs világirodalomban.
THE:
Az egész történet a Sjövall-Wahlöö szerzőpárossal kezdődött, akik a
hatvanas években meglepően sötét tónusú, keményen társadalomkritikus regényeket
kezdtek írni. Azután felbukkant Henning Mankell aki az idilli kisvárosi
környezetet tette a bűn helyszínévé. Egyre nyilvánvalóbbá vált a regényeknek
köszönhetően, hogy meglehetősen sok maszkulin agresszió rejlik abban a
feminin társadalomban, amelyben a szerzők is élnek. Folytassuk a sort Stig
Larsonnal, aki a sokkoló képet fest arról, hogy mi zajlik a már-már unalomig
békés és kiegyensúlyozott Svédországban.
SzA:
Megmondanád mit is értesz azon, amikor „feminizált”-nak nevezed a svéd
társadalmat?
THE:
A feminizált megjelöléssel a konfliktuskerülésre utalok, mint alapvető
kommunikációs eszközre a svéd, és a norvég társadalomban is. Azért emeltem
ki Svédországot, mert például a szociális szektor Svédországban, ahol főleg
nők dolgoznak sokkal nagyobb, mint a norvég. Szóval Svédországban egy olyan
társadalomban nőnek fel a gyerekek, ahol születésüktől fogva nagy eséllyel
inkább csak nőkkel találkoznak az óvodában, az iskolában, a szociális szektorban.
Hangsúlyozom, hogy ezt nem kritikaként fogalmazom meg, csupán arra hívom
fel a figyelmet, hogy ez által, olyan értékek kerülnek előtérbe a problémamegoldásban,
mint a gondoskodás, az empátia, az érzékenység, vagyis, klasszikus női
értékek. A fiúkban emiatt meglehetősen sok elfojtott agresszió ragadhat,
amit nem tudnak levezetni a mai társadalmi keretek között. Itt jegyezném
meg azonban, hogy a társadalom feminizáltsága, a női értékek hangsúlyosabbá
válása, elfogadása tette lehetővé, hogy a férfiak is kezdjenek másképp
viszonyulni az érzéseikhez. Ma már elfogadott, hogy férfiak is beszéljenek
az érzéseikről. És nem csupán ez. Teljesen átalakult a férfi-gyerek kapcsolat
megítélése is. A mai apák beszélgetnek a gyerekeikkel, nem távolságtartóak,
megértő, empatikus apákká váltak szemben az én szüleim generációjával.
De térjünk vissza a konkrétan a krimikhez. Nem emiatt olyan sikeresek
a krimik, hanem inkább azért, mert bátran vállalkoznak a társadalmi, szociális
problémák feltárására és attól sem riadnak vissza, hogy brutális képekkel
sokkoljanak, mert ez is része a valóságnak, benne van, létezik, nem tagadhatjuk
le.
Lettre, 85. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|